Wednesday, September 17, 2014

Wan Rosdi banyak orang dalam untuk jadi kontraktor pakar VO?


Dengan latarbelakang sebagai politik dan disuspek menjalankan pembalakan haram untuk menumbangkan pokok-pokok tepi pantai, bolehkah percaya Wan Rosdi ini kontraktor yang benar memenangi kontrak secara tender terbuka?

Tambah lagi, dia katakan oleh Penghulu-Penghulu orang PAS bahawa Razi adalah Penyelaras yang pilih kasih kepada kroni dan boleh mengaturkan kontrak kepada kroni.

Bagaimana ianya dilakukan jika PAS sering ngaku menjalankan kontrak secara tender terbuka dan menuduh UMNO tak jalankan kontrak secara telus dan direct?


Satu cara yang sering digunakan untuk membolehkan memenangi kontrak terbuka adalah dengan meletakkan harga tender murah tapi kemudian harga tersebuut di 'adjust' atau diubahsuai dengan harga kontrak melalui tambahan kerja yang mempunyai alasan-alasan munasabah.

Kontraktor yang pakar dalam mendapatkan kontrak demikian sering dipanggil sebagai kontraktor VO atau bahasa Inggerisnya Variation Order. Variation Order adalah tambahan kerja kontrak ketika kontrak sedang dijalankan.

Ini membolehkan tambahan nilai kontrak dan selalunya memberi keuntungan banyak yang menampung kerugian atau keuntungan sedikt pada harga kontrak asal yang diletakkan untuk memastikan kontrak dimenangi.


VO selalunya lahir dari keperluan yang tidak dijangka. Bagi mereka yang ada kontak dalam, mereka boleh sengaja tak letakkan keperluan pada peringkat tender dan hanya meletakkan keperluan selepas kontrak dianugerah dan sedang berjalan.

Sebagai orang kuat Dato Kamaruddin Jaafar dan orang kuat PAS tempatan, tak kan Wan Razi tak ada orang dalam pejabat kerajaan negeri dan tempatan?

Kalau boleh lakukan pembalakan haram, tak kan tak pernah lakukan???


Menipu Rakyat pasti bukan caro Isle ...

No comments:

Post a Comment