Thursday, September 25, 2014

Melayu Thai terima Yaasin berwang di dalam untuk baiah undi PAS

Negara Thai hanya semberang sungai seminit

Unspinners selalu kata bila Pakatan Rakyat tuduh Barisan Nasional di atas sesuatu tuduhan pelik, kemungkinan besar ianya tidak betul dan salahlaku pelik itu mereka sendiri yang lakukan.

Begitulah juga dengan tuduhan Anwar Ibrahim bahawa UMNO mengimport Bangla Desh sebagai pengundi haram ketika PRU13 yang berakhir dengan anwar sendiri menafikan sendiri..

Hal ini dingatkan sebab PAS Tumpat kuat import pengundi dua IC dari Thai. Sebagaimana yang diketahui, Melayu Kelantan dan Melayu Thai adalah kaum yang sama dan bercakap bahasa sama. Mereka punya keluar di dua-dua belah bahagian sempadan - Kelantan dan Daerah Selatan Thai.

Melayu yang duduk dikedua-dua belah sempadan keluar masuk negara jiran macam kamping sendiri. Dengan hanya seberang sungai, mereka masuk ke Malaysia. Ada kala penternak lembu belah Malaysia akan pergi potng rambut jerami belah Thai untuk dibawa sebagai makanan kepada binatang ternakan.

Ramai dari Melayu Thai lahir dan daftar kelahiran di kedua-dua belah negara dan punya kewarganegaraan kedua-dua negara. Ini sebagai insuran ke selamatan jika ada apa-apa berlaku mereka mudah lari ke Kelantan.

Bila mereka ke mari, mereka hanya seberang sungai dan tinggal kad pengenalan Thai mereka. Mereka guna kad pengenalana Malaysia.

DIfahamkan mereka ini turut mengundi dan adalah penyokong PAS. DIperccayai ahli Parlimen PAS Tumpat Dato Kamaruddin Jaafar sudah ke sana untuk kawtim dengan Ringgit Malaysia dan jumpa dengan pengundi Melayu Thai di seberang.

Oleh sebab mereka takut pengundi ini lari untuk undi BN, maka mereak serahkan duit dalam surah yaasin. Mereka diminta baiah guna surah Yaasin berjanji mesti undi PAS. Entah laku lagi ke baiah PAS.

Nak masuk, simpan beberapa hari dan mengundi itu satu hal. Yang mereka takuti adalah bagaimana jika pihak Thai tangkap mereka dengan jari berlumur dakwat kekal?

No comments:

Post a Comment