Sunday, September 14, 2014

Sungai urusan kerajaan negeri tapi BN juga dipersalahkan



Malam tadi, Wan Rosdi berkempen dalam satu rancangan ceramah di Kg Telaga Batu di rumah seorang aktivis PAS bersama-sama penceramah dan pemimpin PAS.

Dalam ceramah tersebut, tiga dari penceramah menimbulkan isu bajir di Pengkalan Kubor. Ketiga-tiga mereka memberitahu bajir disebabkan kerja-kerja benteng banjir dan timbus sungai di Thailand.


Wakil calun, Ustaz Rafaie yang memulakan ceramah bermula dengan memperkenalkan calun sebelum menimbulkan masaalah banjir yang katanya tidak diurus dengan baik berbanding dengan Thailand.


Isu yang sama dikembangkan lagi pula oleh exco kerajaan negeri Kelantan, Dato Haji Nasarauddin Dauh.

Katanya isu benteng banjir dan timbus sungai di Thailand telah berlaku sejak 10 tahun yang lalu. Ini telah menyebabkan hakisan di sebelah Malaysia lalu menjejaskan penduduk Pengkalan Kubor.

Langsung dia menuduh kerajaan pusat bertindak zalim kerana tidak urus banjir dengan baik hingga bencana ini banyak merugikan penduduk pengkalan kubor.

Bukankah urusan tanah, sungai dan taliair jatuh di bawah kuasa kerajaan negeri? Di mana pulak zalimnya kerajaan Pusat BN?  Tak tahu jaga, sila serahkan pada BN.

Kata Haji Hadi apabila mempertahankan Tan Sri Khalid Ibrahim ialah jangan berlaku zaliam. Tapi PAS berlaku zaliam untuk menyalahkan pihak lain di atas ketidak tanggungjawab mereka. 

ADUN Air Lanas pun menimbulkan isu sama dengan mukadimahnya memuji  plan pembangunan bercirikan islam yang dilakukan oleh Tuan Guru Nik Aziz di Kelantan sejak tahun 1990. Katanya pihak BN banyak meniru ussaha-usaha Nik Aziz.

Tujuan ditimbulkan isu ini disebut oleh sama penceramah untuk menafikan isu pembangunan BN yang sering dibawa oleh BN untuk memujuk undi.

Tapi apa pembangunan yang dapat dilakukan oleh kerajaan negeri jika tidak dibantu oleh kerajaan pusat.


ADUN Air Lanas menimbulkan isu keperluan lebuhraya tapi tak mahu diberitahu kerajaan negeri menghalang dengan tidak membantu penyelesaian urusan tanah.

PAS cakap besar mahu bina lebuhraya dengan guna duit derma dari rakyat tapi akhirnya terpaksa terima bantuan dari usaha Dato Mustpaha Mohamaed juga untuk siapkan.

PAS mudah tuduh kerajaan pusat anak tiri Kelantan, berlaku zalim kepada rakyat Kelantan dan guna wang dan pembangunan untuk meraih undi. Sebenarnya mereka yang menzalimi diri sendiri dan rakyat dengan pembhongan dan politik tak henti-henti yang tidak fikir kebajikan rakyat.

No comments:

Post a Comment