Wednesday, November 12, 2014

Tony Pua pelobi YTL untuk serang 1MDB ka...?


Satu masaalah utama dengan 1MDB adalah ianya satu entiti swasta tajaaan kerajaan tapi ianya bukan syarikat tersenarai yang boleh dedahkan maklumat sehabis-habisnya. Sebagai entiti perniagaan perlu ada kerahsiaan dalam urusannya. Mungkin sekali masanya belum sesuai untuk dibentang habis urusan 1MDB. 

Oleh yang demikian, setiap tuduhannya hanya dijawab dengan penafian. Ini pasti tidak memuaskan hati pelbagai pihak. Business model 1MDB tidak kelihatan jelas melainkan jika seorang sudah mengikuti perkembangannya dan lebih penting faham hal selok belok "high finance".

Dalam hampagas kekurangan maklumat ini maka ada pula pihak yang tahu sikit telah mengambil peluang dari maklumat yang ada untuk diputarbelit dan direka cerita-ceita buruk untuk menyerang 1MDB.

Diungkit sebab tukar Auditor. Tidakkah terfikir Auditor Big 6 telah digantikan adalah Auditor Big 6? Adakah mereka tidak terfikir bahawa Auditor lepas mungkin tidak faham business model 1MDB lalu tidak berani menandatangan maka TERPAKSA DICARI AUDITER YANG FAHAM?

Ada dituduh dana di Cayman Island itu ada penyelewengan. Ingat Cayman Island itu masih lagi pulau persinggahan lanun lagi ke? Itu sudah ratusan tahun tidak!

Ia adalah sebuah pusat perbankan persisiran pantai yang berkait rapat dengan pusat kewangan London dan perkhidmatan di situ berperaturan ketat dan amat professiona. Baca SINI dan SINI.

Dana yang menggunakan Cayman Island adalah untuk tujuan pelepasan cukai. Mana-mana pihak corporate biasa menggunakan Cayman Island dan lain-lain Off Shore Banking Center.

Selepas pelaburan di dalam Petro Saudi dijual, akaun Cayman diguna untuk melaburkan di dalam instrumen Islamic. Tidak seperti GLC lain, 1MDB banyak bergantung pada kewangan Islam. Maka Cayman Island itu ada peranan dalam penseragaman perakunan. Itu yang Auditer lama tak faham juga.

Pastinya akaun Cayman Island bukanlah untuk melabur dalam filem Werewold of Wall Straeet seperti pernah diandaikan oleh seorang blogger yang bertambah hari bertambah tidak bertanggungjawab dan menulis main main hentam tanpa membuat research dan kajian terperinci. Mungkin sebab dia tak percaya Nabi Muhammad.

Jika dia percaya dan ikut Nabi Muhammad untuk bersifat siddeq dan amanah, pasti dia TAK akan MENIPU dan PUTARBELIT untuk membuat tuduhan 1MDB menipu akaun untuk tunjuk rugi menjadi untung dan kata 1MDB rugi RM25 billion.

Apa isunya dengan revaluation aset jika 1MDB sedang merancang menyenaraikan aset IPP kepunyaan mereka?Adakah masuk akal revaluation aset boleh diguna untuk tampal kerugian menjadi untung? Revaluation melibatkan balance sheet dan bukan sebahagian dari profit from operations. Mana boleh dianggap untung sebab revaluation tanpa melihat akaun sepenuh????

Begitu juga dengan kerugian yang dikatakan besar. BUkankah sebelum pembangunan Razak Exchange, pihak pemaju 1MDB perlu lakukan pemindahan dan pembinaan fasilit dahulu? Bukankah ini semua kos tanpa wang masuk lagi????

Punyalah nak bohong hingga saja terlepaskan fakta sedemikian.

1MDB tidak ada dedahkan akauan atau maklumat tapi di mana Tony Pua dapat dokumen untuk katakan surat garenti kerajaan adalah RM9 billion. Sedangkan dana pinjaman permulaan dengan hanya surat sokongan atau garenti adalah hanya RM5 billion.

Tony mahu menghalang kejayaan penyenaraian IMDB yang sedang merasionalisasi IPP dan jadikan 1MDB national IPP yang mana adakan dinikmati oleh semua rakyat Malaysia dan bukan hanya ahli korporat tertentu macam Tan Sri Francis Yeoh!!!

Tony Pua memang diketahui adalah pelobi untuk YTL tapi pihak lain yang kuat menyerang 1MDB lobi atau buat kerja dengki balas dendam untuk siapa pula?

No comments:

Post a Comment