Thursday, November 13, 2014

Selasa depan satu lagi kes syariah nak dibicara di mahkamah sivil






Malaysian Insider SINI melaporkan permohonan semakan semula kassim Ahmad akan diadakan Selasa depan 18hb.Pendengaran kes itu akan dibuat di Mahkamah Tinggi bahagian rayuan dan kuasa-kuasa khas.

Apa hal pulak kes syariah di bawa ke Mahkamah Tinggi? Bukankah kuasa Mahkamah Persekutuan saja yang boleh tentukan kes syariah boleh dibawa ke Mahkamah Sivil? Bukan Mahkamah Rayuan?????

Lantaklah kamu tak mahu percaya kata-kata Nabi Muhammad tapi usahlah mahu pertikai kuasa institusi Islam. Kenapa perlu bercakap begitu berbeza seekali secara terbuka?

Pihak berkuasa ugama wajib menjaga akidah pihak awam dari diseleweng dan sesatkan oleh pandangan yang belum cukup bernas dan masak. hanya mahu bincang-bincang dan berpolemik dan discourse lagi.

Pemikiran belum berkepastian dan kesudahan dalam perbincangan hanya memesong akidah orang yang kurang faham dan dalam tentang hal hukum hakam ugama.

Pihak yang nak bercakap syok sendiri bukan ada fikir hal tanggungjawab. Yang dibincangkan bukan asas pun tapi hal furuk.

Entahlah ... kalau nak sangat bebas sebebas nya hingga dah tak mahu beriman dengan Nabi Muhammad, deklarae saja bukan lagi Islam dan jangan ngaku Islam pun. Macam mana Quran dipercayai tapi Nabi Muhammad tak mahu dipercayai? Bukankah Quran turun melalui Nabi Muhammad?

Apa langsung alim ulamak perawi dan pengkaji hadith tak boleh bezakan yang muktabar dan maudud?

Setakat lawyer, journalist, banker, aktivis wanita dan pensyarah sosiologis, usahlah nak pertikai dalam ilmu yang kamu tak mahir dan amalan kurang. Hayati dengan beramal dahulu Islam!!!

No comments:

Post a Comment