Thursday, November 6, 2014

Macam mana tipudaya peguambela, Anwar tetap dilihat bersalah


Sekadar pandangan saya mengenai kes liwat melibatkan DSAI...

1) Peguambela secara tidak langsung mengakui bahawa berlaku liwat, cuma alasan suka sama suka dan bukannya Saiful dipaksa atau terpaksa. Dlm erti kata yg lain sememangnya DSAI telah memasukkan kemaluannya ke dalam dubur Saiful dan perkara ini tidak dapat disangkalkan lagi. 

2) Sepanjang pembicaraan, hujah2 peguambela hanya sekadar menafikan apa yg dihujahkan oleh peguamcara. Tiada satu pun hujah kukuh yang menafikan DSAI tidak meliwat Saiful.

3) Peguambela cuba mangaitkan bahawa DNA "lelaki Y" yg didapati daripada barangan di lokap adalah tercemar dan seterusnya menafikan DNA "lelaki Y" adalah milik DSAI. Tetapi mereka ternyata gagal menafikan bahawa air mani yg berada 4cm di dalam dubur Saiful bukan milik DSAI. 

4) Sebentar tadi pihak peguambela cuba pula mengaitkan isu karpet. Saiful mendakwa diliwat di atas karpet tetapi pihak mahkamah mendapati karpet tersebut berada di unit sebelah dgn unit perbuatan liwat berlaku. Maka peguambela cuba menimbulkan keraguan bahawa liwat tidak berlaku. Sedangkan kejadian liwat dan waktu unit digeledah jarak masaanya agak lama. Sudah tentu akan ada berupahan pada susur atur perabut apatah lagi karpet.  

5) Peguambela DSAI ternyata cuba sedaya upaya untuk memutar belit hujah dan fakta bertujuan menimbulkan keraguan kerana untuk kesalahan jenayah adalah perlu untuk peguambela berbuat demikian supaya ada elemen wujudnya keraguan supaya DSAI terlepas. Ini kerana kes jenayah mestilah melampaui keraguan munasabah atau "beyond reasonable doubt".

6) Namum saya yakin dan percaya hujah2 yang penuh dengan helah, tipu daya dan putar belit fakwa yang cuba dilakukan oleh DSAI dan pasukan peguambela beliau tidak sedikit pun menjejaskan dakwaan bahawa DSAI memang meliwat Saiful.   

7) DSAI melalui peguambela beliau sejak dari hari permulaan perbicaraan mendakwa ini adalah konspirasi politik. Kerana itulah satu-satunya modal yang beliau ada untuk terlepas daripada hukuman. DS Najib mungkin mampu mengupah berjuta ringgit kepada
saiful untuk mengaku dirinya diliwat DSAI tetapi saya cukup yakin dan percaya DS Najib / DS Rosmah tidak mampu untuk mengupah DS Wan Azizah mengeluarkan air mani DSAI untuk dimasukkan ke dalam dubur Saiful.  Harus diingat air mani DSAI yg berada di dalam dubur Saiful adalah air mani segar berusia 56jam. 

Ini sekadar pandangan saya. Saya bukannya seorang peguambela tetapi hanya seorang jurutera. 

Peguambela tugasnya memutar belit fakta bertujuan meminbulkan keraguan. Tetapi jurutera sentiasa memastikan fakta yang benar & tepat bertujuan memastikan ketepatan dan kejituan.

PAKDY
6 November 2014
6:31 petang

(Diterima dari Whats App)

No comments:

Post a Comment