Thursday, November 13, 2014

Denda RM2 juta YTL memang peanut, Zairil takyah cover Tony Pua pelobi YTL


Alahai RM2 juta saja denda.

Apa boleh dibuat dengan denda RM2 juta? Adakah cukup untuk menampung masa terbuang dan peluang pembelajaran untuk anak yang terlepas?

Dalam isu ini, Zairil DAP ada betulnye ....

Zairil : Kontrak lemah, YTL untung

November 12, 2014
Laporan Ketua Audit Negara telah mendedahkan beberapa kelemahan kontrak yang menguntungkan YTL sehingga berjumlah RM50 juta setahun.

zairil_1

PETALING JAYA: Ahli Parlimen Bukit Bendera Zairil Khir Johari berkata ekoran daripada kelemahan dalam kontrak yang berat sebelah, YTL Communications Sdn Bhd (YTL) memperolehi keuntungan berjumlah RM 50 juta setahun.
Pendedahan kontroversi yang dibuat Laporan Ketua Audit Negara melibatkan pemasangan 1BestariNet Receiver Integrated System di sekolah untuk menerima dan menyampai isyarat tanpa wayar berkelajuan tinggi.
Zairil turut menjelaskan Laporan Ketua Audit Negara juga mendapati kontrak yang dipersetujui antara kementerian dan YTL, melibatkan caj utiliti ditanggung sepenuhnya oleh pihak kerajaan.
Jelasnya lagi, tindakan pihak kementerian pendidikan mengenakan denda RM 2.4 juta keatas YTL langsung tidak memberi kesan kepada syarikat tersebut.
Katanya, hukuman itu tidak bermakna jika hendak dibandingkan dengan ratusan juta ringgit keuntungan yang bakal diperolehi YTL ekoran daripada kelemahan kontrak serta perkhidmatan internet komersial.
“Ini jelas bahawa YTL mendapat faedah yang ketara sementara pembayar cukai Malaysia akan kerugian,” katanya.
Tambah Zairil, hanya ada dua penjelasan boleh dibuat terhadap kontrak berat sebelah itu. Pertama kerajaan dan peguamnya berlaku cuai kerana bersetuju dengan perjanjian tersebut atau perjanjian itu telah dibentuk bagi memberi keuntungan kepada kroni mereka.

FMT

Baca juga SINI

Namun begitu, ada part dia salah ....

1BESTARINET DIJELASKAN

Projek 1BestariNet adalah untuk tempoh 15 tahun berjumlah RM4.077 billion secara keseluruhannya. YTL pula telah dianugerahkan sebahagian daripada projek ini untuk RM663 juta bagi tempoh masa 2 1/2 tahun dan kontrak mereka tamat pada bulan Jun 2014. Tuduhan pembangkang yang menyatakan bahawa YTL telah menerima keseluruhan RM4.077 billion ini adalah tidak benar sama sekali. Pada akhirnya, YTL hanya menerima RM663 juta dan telah didenda sebanyak RM2.4 juta kerana gagal melengkapkan keseluruhan 10,000 buah sekolah seperti di dalam kontrak perjanjian.

baca dengan lebih lanjut di:

http://klxpress.com.my/?p=20139

Zairil nak persalahkan BN [baca SINI], tapi anak haram yang terlibat adalah rakan baik Tony Pua yang mana dia tidak akan timbulkan isu tentang YTL tapi ambil duit sebagai pelobi.

Menurut maklumat yang diterima, YTL telah sogok seorang pegawai MOE berbangsa cina bernama Chew yang telah jadi broker membayar sohgokan kepada rakan-rakan lain dalam MOE untuk ikut aturcara dan spec YTL.

Mereka juga tukang sambut dari dalam untuk meluluskan perkembangan projek YTL dan sebarang "adjustment" yang menyelamatkan YTK dari menampung lagi banyak pembaiyaan.

HARAP SPRM SIASAT 1BESTARI DAN PROJEK TEAM DALAM KEMENTERIAAN. KEPALA YANG DAH DIBAYAR OLEH YTL BERNAMA CHEW.

Itu yang kontrak mahal tapi masih boleh menang pasal ada permainan spec. Padahal YTL takde infrastructure lalu perlu guna Telekom. Mereka buat alasan pihak kerajaan negeri tak beri kelulusan untuk bina tiang.

Mereka juga berpaut pada infra Telekom dan minta bayar cheap cheap.  Kalau infra takde, patut projek ini diberi pada Telekom saja!!!

Inilah mangkok yang kata hentikan crony capitalism tapi perasuah.

Namun begitu walaupun pount Zairil betul dan disetujui, jangan lupa bahawa Tony Pua adalah pelobi YTL untuk serang 1MDB. Francis Yeoh geram 1MDB ambil balik IPP dan menang banyak IPP. Manakala IPP yang dia dapat tu dah dibatalkan!!!

No comments:

Post a Comment