Thursday, November 13, 2014

Feriz Omar boleh ke ...? Dulu mungkir janji bayarkan peguam kes kepala lembu?


Agak mengejutkan apabila sebuah syarikat swasta, Jentayu Danaraksa Sdn Bhd, yang baru didaftarkan pada September 2014, tiba-tiba begitu berani menyuarakan hasrat untuk mengambil alih beberapa jabatan yang dikenal pasti sebagai “profit maker”.

Jabatan dan kepentingan MAS seperti Penerbangan Malaysia Berhad (PMB), syarikat penerbangan Firefly, MAS Engineering dan beberapa transaksi penting yang lain mahu diambil alih oleh syarikat berkenaan di atas nama “kerjasama”?




“Kerjasama” atau “menangguk di air yang keruh”?

Dalam satu kenyataan di akhbar baru-baru ini, syarikat berkenaan dikatakan menghantar satu cadangan kepada Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak.

Syarikat berkenaan mendakwa mereka mampu “menghidupkan” MAS kembali gagah di persada dunia dan lebih mengejutkan, mereka mendakwa mampu “menyelamatkan” semua 6,000 pekerja syarikat penerbangan itu yang akan diberhentikan.


Baca pandangan MyKMu tentang usaha Jentayu Danaraksa untuk baik pulih MAS dan pertahankan 6,000 pekerjaan SINI.

Tak dijemput naik ke pentas dalam majlis UMNO tapi tak tahu malu jual muka

Masaalahnya adalah ahli yang terlibat diketuai oleh Feriz Omar, seorang bekas pegawai khas Tan Sri Muhyiddin yang ditamatkan dan tak disambungkan kontrak.

Betulkah dia berkebokehan dalam hal kewangan?


Suatu masa dia pernah menjajakan dirinya sebagai Director Investment banking Malaysian International Merchant Bankers. Agak impressive kerana dia hanya bekerja beberapa tahun di sebuah firma akantan sebaga konsultan management dan tak banyak excercise korporat yang dilakukan.

Tiba-tiba munculk sebagai Director. Rupanya dia bukan Director kerana orang pertama yang diberikan jawatan itu bernama Basil Fernandez yang masuk bekerja dengan Bank tersebut selepas feriz Omar berhenti.


Itu kata sumber, tapi penggiat di Selangor tak lupa Feriz Omar membakar semangat pelbagai pihak terlibat dalam kes kepala lembu suatu ketika dahulu dengan menjaja namanya sebagai Pegawai Khas TPM. Dia juga janji akan bayar peguam jika ditangkap atau didakwa.

Sebaik berlaku dan ramai yang kena dakwa, handphone Feriz Omar langsung tak angkat. Mereka terpaksa bayar sendiri yuran guaman dengan bantuan beberapa pihak!

Nak turnaround MAS suatu usaha yang besar. Boleh ke budak ni? Ada kredibiliti ke budak ni?

Ingat masa bekerja dengan Tan Sri Muhyiddin ... muka tak malu pegawai khas duduk sebelah boss dalam majlis. Sepatutnya duduk di tepi ....

Dahlah budak baru ketika tu tapi sedia nak gaduh dan tikam belakang pegawai lain dan perguna blogger untuk hentam pegawai tersebut.

Ikhlas cakap, tak boleh percaya kewibawaannya.

No comments:

Post a Comment