Thursday, November 13, 2014

Asas penghakiman Hishamuddin Yunos dangkal sekali


AZRIL MOHD AMIN Pengarah Eksekutif, Pusat Penyelidikan dan Advokasi Hak Asasi Manusia (CENTHRA) telah membuat kenyataan pada Nov 12 dua hari lepas. Memetik dari dari kenyataannya, sungguh memeranjatkan perhitungan yang dibuat Hakim Dato hishamuddin Yunos:

Dalam konteks dunia pascamoden hari ini, hujah-hujah penghakiman yang berdasarkan faham hak-hak asasi manusia liberal Barat khususnya dalam penyebarluasan ekspresi gender songsang yang sememangnya menjadi sebahagian penting dalam norma-norma masyarakat Barat ketika ini dalam konteks sosio-budaya masyarakat Malaysia sangatlah dikesalkan. Sebagai sebuah negara yang menjunjung tinggi peranan agama dalam kehidupan khususnya Agama Islam yang menjadi Agama Persekutuan bagi Negara Malaysia, sebarang bentuk kebenaran atau penggalakkan fenomena ekspresi gender songsang hanya akan mengundang gejala akhlak yang lebih buruk kepada masyarakat. Hak asasi manusia seperti yang dilaungkan di Barat bukanlah semesti hak asasi yang patut diikuti di negara-negara yang masih mengamalkan agama seperti Malaysia ini.

Penelitian terhadap alasan penghakiman Mahkamah Rayuan menunjukkan bahawa duluan-duluan yang diputuskan oleh mahkamah-mahkamah asing, antaranya Mahkamah Agung India dalam
National Legal Services Authority v Union of India and Others dan Mahkamah Agung Amerika Syarikat dalam Tinker v Des Moines Independent Community School District, telah diambil dan diguna pakai, hampir secara in-toto, bagi memutuskan bahawa seksyen 66 Enakmen Jenayah Syariah Negeri Sembilan 1992 sebagai bercanggah dengan perlembagaan dan hak asasi.

Sedangkan negara-negara seperti India dan Amerika tidaklah mempunyai Agama Persekutuan seperti di Malaysia. Hal ini jelas bertentangan dengan peringatan keras yang pernah diungkapkan oleh Almarhum Duli Yang Maha Mulia Sultan Azlan Shah (ketika itu Raja Azlan Shah) dalam penghakimannya di Mahkamah Persekutuan pada tahun 1975. Dalam Looh Kooi Choon v Kerajaan Malaysia, baginda telah memutuskan seperti berikut:

Sungguhpun banyak yang boleh diperkatakan berkenaan Perlembagaan-Perlembagaan dari negara lain, tetapi hakikatnya Perlembagaan negara kita hendaklah berdiri pada kakinya sendiri, di mana ungkapan-ungkapan yang terkandung di dalamnya mesti ditafsirkan tanpa membenarkan unsur-unsur luar dari Perlembagaan negara lain mengatasi peruntukan-peruntukan dalam Perlembagaan kita sendiri.” (terjemahan dari teks asal berbahasa Inggeris)

Baca sepenuh di SINI


Kesalahan kehakiman begitu ketara sangat dan perlu pelbagai pihak menyuarakan. Bar Council berdiam dalam mempertahankan perlembagaan persekutuan.

Sementara itu, sebuah blog karim's blog menulis:

Kepada pengamal perubatan mereka sudah pasti maklum dengan klasifikasi penyakit World Health Organisation (WHO) yang disebut sebagai ICD (International Classification of Diseases) yang kini dalam versi ICD-10. ICD ini merupakan rujukan asas diagnostik untuk epidemiologi, pengurusan kesihatan dan juga bagi tujuan klinikal.

Menurut ICD-10, lelaki yang berpakaian perempuan diklasifikasikan di bawah F64. Ia termasuk F64.0 – Transsexualism dan F64.1 – Dual-role transvestism … dalam bahasa mudahnya kita sebut PONDANlah … walaupun ada sedikit perbezaan antara kedua). Di bawah klasifikasi F64, F65 dan F66, terdapat pelbagai jenis lagi penyakit-penyakit mental berkaitan seksual sebegini.

penyakit mentalWalaupun disepakati di kalangan pakar bahawa pesakit begini lazimnya sukar untuk diubati antaranya kerana keengganan mereka untuk berubah namun pesakit ini mesti diberi rawatan.

Mereka sepatutnya mendapatkan hak mereka untuk mendapat rawatan sempurna. Bukan kita menggalakkan lagi mereka semakin menggila.

Apabila mereka semakin menggila bertambahlah mereka tidak peduli akan penyakitnya itu.

Sepenuh di SINI


Penghakiman Hishamuddin menyebut:

But the appellants are male Muslims suffering from GID, where DESIRE to dress as a female and to be recognized as a female is part of the said medical condition..."


Dari dictionary Oxford, DESIRE bermakna long for, wish atau idaman, keinginan, hasrat dalam Kamus Dwibahasa Dewan Bahasa & Pustaka.

Jika mahkamah melayan semua DESIRE, terbukalah pintu gate untuk menganggap pelbagai undang-undang melibatkan penyakit shoplifting by Kleptomaniac, sexuoerotism hinges on female breasts by moziphillian dll. Legislation yang melibatkan "impulse control disorder" akan dianggap tak mengikut perlembagaan.

Pihak berkuasa agama ada program untuk mereka bermasaalah LGBT untuk dipulihkan melalui counselling dll. Bukanlah langsung pihak ugama begitu tak berkemanusiaan. Baca di SINI


Baca Dato Zulkifli Nordin SINI



No comments:

Post a Comment