Thursday, April 16, 2015

1MDB: Patut cabar juga MEDIA dan PEMIMPIN PEMBANGKANG tunjuk bukti


Berita The Star hari ini melaporkan Ketua Pengarah JASA baru yang lebih vokal, Dr Puad Zarkashi minta Tun Dr Mahathir tunjuk bukti tentang salah laku 1MDB. Link di SINI.

Din Turtle SINI cuba jawab dengan memomok kenyataan Arul Kanda dan Dato Najib dengan mengatakan wang yang hilang tak boleh dibuktikan dan seolah-olah wang yang ada saja bboleh dibuktiikan wujud.

Perlu diingatkan bahawa Arul berkata wang itu berada dalam akaun. Najib pula kata wang itu berada dalam bank di Singapura. Tidak hairan wang itu asalnya berada di Cayman Island dan diremittance ke akaun US dollar atas nama 1MDB di dalam sebuah Bank di Singapura.

Isu seterusnya bukan isu utama tetapi hanya isu cari salah dalam hal remeh temeh operasi.

Namun begitu, seeloknya Dr Puad tujukan soalan itu juga pada pemimpin pembangkkang yang buat tuduhan tapi tiada bukti dan hanya berdasarkan media-media pro-pembangkang dan asing.

Laporan media seperti The Edge, Sarawak Report, Kinibiz, Malaysian Insiders, dll banyak memetik dari sumber-sumber yang tidak bernama dan hanya guna sumber-sumber tertentu sebagai rujukan.  

Malah laporan media asing seperti NY Times, Bloomberg dll tidak juga memberi sumber yang pasti dan bernama. Ini yang jadi sumber untuk pembangkang goreng tambah cili dan akhirnya ada antara kita percaya bulat.

Selagi sumber-sumber yang diberi tiada yang pasti maka tindakan dan tuntutan seperti tuntut Najib turun tidak ada kredibiliti. Maka patutlah Najib minta pengesahan akaun dan juga siasatan akaun dari Auditor General.

Tak akanlah tuntut PM turun dan lakukan liquidation seperti dituntut NGO tertentu hanya berdasarkan hearsay? Ahli NGO tu ada pelajaran ke?


No comments:

Post a Comment