Saturday, April 18, 2015

BANCI UNSPINNERS: Patutkah Sirul dihukum kerana membunuh?



Aktivis anti-jenayah dan Pengasas Komuniti MARAH (Rakyat Malaysia Menentang Rogol, Serangan dan Ragut) di Facebook, Dave Avran turut tertarik untuk menjalankan soal selidik untuk mendapatkan pandangan orang ramai mengenai kenyataan Tun M berhubung pengampunan Diraja kepada Sirul.

Tinjauan itu dilakukan menerusi blognya, ‘Spanking Da Monkey’.

Apa yang mengejutkan, berdasarkan tinjauan yang telah dibuat, rata-rata reaksi yang diberikan orang ramai menunjukkan bahawa Sirul perlu menerima hukuman terhadap kesalahan jenayah yang dilakukannya iaitu disabit bersalah membunuh Altantuya.

Menerusi tinjauan tersebut, orang ramai ditanya sama ada mereka bersetuju atau pun tidak sekiranya Sirul harus terlepas daripada hukuman gantung sampai mati.

Keputusan menunjukkan sebanyak 51 peratus responden memilih ‘Tidak’, 34 peratus pula menyatakan ‘Tidak ambil peduli’ manakala 13 peratus menyatakan ‘Ya’ dan 2 peratus lagi memilih jawapan ‘Supaya Sirul memberitahu siapa yang mengarahkan beliau untuk membunuh’.

Walaupun media memilih untuk mengetengahkan bahawa Tun M meminta Najib untuk mempertimbangkan pengampunan Diraja kepada Sirul tetapi penjelasan Tun M terhadap pertemuan bersama ibu Sirul pula sebaliknya.

Baca sepenuh di Malaysian Digest SINI dan SINI

Isu ini mendapat perhatian sebaik Tun Dr Mahathir menyelit dalam posting berkenaan isu-isu terhadap Dato Najib dengan dimulakan dengan isu Altantunya dengan bertanyakan siapa yang arah membunuh.

Padanya Sirul patut difikirkan untuk pengampunan. Dia pernah jadi bodyguard Tun Mahathir dan sepatutnya polis tidak bunuh orang.

Berdasarkan tulisan RPK SINI, dia berkata Sirul mengaku membunuh diluar tugas dan atas motif WANG:

......Sirul himself admitted that he took instructions from Azilah Hadri in this cautioned statement of his:

“Pada 19/10/2006 jam lebih kurang 8:30 malam semasa saya berada di rumah saya di Kota Damansara, Tuan Azilah menghubungi saya melalui telefon bimbitnya dan meminta saya ke rumah Razak dengan segera dan Tuan Azilah juga telah memberitahu perempuan Cina telah membuat kacau di depan rumah Razak.”

So it was Azilah who called Sirul and who instructed him to go to Abdul Razak Baginda’s house to help solve a matter with a ‘Chinese woman’. This, by Sirul’s own confession, was the chain of command.

Sirul further admitted that Azilah told him they were going to be paid between RM50,000 to RM100,000 to ‘solve the case’ in his cautioned statement as follows:

“Kemudian saya bersama Tuan Azilah menaiki kereta saya jenis Satria no. pendaftaran WEA 4717 dan kemudian terus untuk mencari Hotel Malaya. Dalam perjalanan ke Hotel Malaya Tuan Azilah ada bercakap berkenaan ganjaran RM50 hingga RM100 ribu jika berjaya selesaikan kes, tetapi saya dan Tuan Azilah gagal mencari hotel tersebut walau pun telah berpusing pusing berberapa kali.”

So this establishes the motive of the murder: money. But the person or persons who were allegedly paying them was never revealed. Either Sirul is not talking or he does not know because Azilah never told him. Hence we can assume that only Azilah knows the identity of this person or persons while Sirul does not.

So why is Mahfuz chasing Sirul when he should instead be chasing Azilah who is very much in the country and not under detention in Australia.

Jika Sirul yang ngaku bunuh pada polis, ngaku dia membunuh diluar tugasannya sebagai polis, telah bawa polis ke tempat kejadian dan ketika perbicaraan tidak dedahkan pembunuh dan tak sedia jadi saksi untuk pertahankan diri, bolehkah dia dilepaskan dari hukuman membunuh?

Nyatakan pandangan anda dengan mengundi dalam SURVEY kami di atas laman web ini. Kami mahu uji samada survey Dave Avran dan MARAH itu valid kepada pembaca kita.

Fikirkan ... jika boleh Sirul yang sah mmembunuh dan sebagai anggota polis tak patut membunuh sesuaka hati boleh lepas, adakah pembunuh lain patut lepas juga bila ibu bapa mereka merayu?


No comments:

Post a Comment