Sunday, October 12, 2014

Hakim galakkan orang ramai maki polis dan tidak hormati kuasa polis


Ketiga-tiga pariah yang melarikan diri sebaik polis cuba menjalankan tugas dan sebaik ditangkap, polis dimaki dengan kata nesta.

Tempoh hari mereka hanya didenda dengan jumlah RM100. Nak bayar minyak Engale 5 pun tidak lepas. Padahal menghalang pejawat awam menjalankan tugas adalah satu kesalahan penal code.

INi hanya memberi signal bahawa maruah polis hanya berharga RM100. Jika gitu hakim menggalakkan orang ramai maki polis. 

Maki polis denda hanya RM100 tapi dalam hal lain polis boleh dikenakan bayar saman RM300,000 kepada anak-anak penjenayah:


PUTRAJAYA: Tiga anak perempuan yang kematian bapa dikatakan akibat ditembak polis, dianugerah sejumlah RM351,000 sebagai ganti rugi oleh Mahkamah Rayuan di sini hari ini.

Mahkamah itu membenarkan tuntutan mereka atas kehilangan tempat bergantung berikutan kematian tersebut akibat tindakan polis itu.

Panel tiga hakim dipengerusikan oleh Hakim Datuk Linton Albert sebulat suara membenarkan rayuan itu yang dikemukakan oleh tiga anak perempuan berkenaan, Nurasmira Maulat Abdul Jaffar, Siti Asma Abdul Jaffar, dan Siti Fatimah Abdul Jaffar bagi mengubah keputusan Mahkamah Tinggi yang menolak saman sivil mereka terhadap Ketua Polis Negara, Kerajaan Malaysia dan pegawai polis ASP Ong Seng Keong.

Baca di Bulletin Sengal SINI

No comments:

Post a Comment