Thursday, August 28, 2014

PPS ditubuh untuk hadapi polis bila Mei 13 berulang



Lim Guan Eng mempersoalkan kenyataan IGP yang mengatakan PPS telah menyalahkan undang-undang negara kerana tidak didaftarkan mengikut Seksyen 41 Akta Pertubuhan 1966.


Lim Guan Eng dan DAP dianggap cuba untuk menubuhkan pasukan keselamatan persendirian yang mampu menggugat keselamatan awam. DAP juga seolah-olah mahu mencabar pihak berkuasa negara apabila menubuhkan pasukan keselamatan tanpa berdaftar ini.




Dari kejadian-kejadian kasar dan ganas yang ditunjukkan oleh PPS, tujuannya jelas bukan untuk menjaga keamanan mahu pun bekerjasama dengan polis. Banyak insiden di mana PPS mengejek dan cabar pihak polis.

Baru-baru ini PPS dilihat mengawal penunjuk perasaan yang berkumpul tanpa permit polis dan bersama kumpulan motor untuk berarak tidak memakai topi keleder. Mereka bukan nak jaga keamanan tapi ada tujuan lain.

Pihak polis perlu lebih terperinci mengkaji dan siasat untuk mengambil tindakna yang wajar. PPS ada kumpulan vigilante yang dibiayai kerajaan DAP untuk tujuan jahat.

Ketika rusuhan kaum Mei 13 1969, kerajaan dapat mengawal keadaan kerana adanya polis dan askar. PPS ini dirasai mempunyai tujuan jahat untuk meneurtralisasi pihak polis bagi membolehkan mereka lebih bermaharajalela dan juga menentang polis jika Mei 13 berulang lagi.


Kalau tidak, kasi saja sama Kiki.

No comments:

Post a Comment