Tuesday, May 5, 2015

Cina Pmtg Pauh ingat janji 2 penggal Guan Eng


Ada teori mengatakan ada satu golongan pengundi cina akan boikot PRK Pmtg Pauh. Ketidakpuasan hati mereka adalah Ketua Menteri Lim Guan Eng. Kononnya mereka lihat dia sebagai pelahap dan angkuh.



Cara dia letak kereta merata pun menunjukkan sikap angkuhnya yang langsung tak peduli undang-undang dan ingat dia sudah jadi Raja Negeri Pulau Pinang.


Isterinya yang hanya ahli politik simple ketika menjadi ADUn di Melaka kini sudah macam permasuri dengan intan berlian, handbag mahal, baju tailor dan facial RM70 ribu di luar negara.


Dulu mereka tak percaya akan gambaran "Tokong" oleh Dr Mansor terhadapnya. Pada mereka ianya lahir dari perasaan cemburu dan sikap rasis Melayu terhadap cina. Kini mereka baru sedar.


Mereka juga baru sedar bahawa Lim Guan Eng tahap mengaut harta. Sokongan kaum cina terhadapnya tidak ada aliran kebawah.

Kalau ada 10 projek, Guan ENg dan kroni dikatakan akan sapu 9 projek. Kebanyakkan projek-projek adalah hartanah sebab isterinya pun ahli Dewan Perniagaan Cina Pulau Pinang menjaga bahagian hartanah.

Puak yang mahu boikot mahu hantar mesej bahawa mereka tidak puashati dengan Guan Eng. Dulu mereka tuduh tak boleh cari makan lebih bawah BN tapi kini mereka kata hidup mereka tidak lebih baik bawah DAP.

Ramai yang terasa marah melihat layanan yang diberi pada wakil rakyat asal Pulau Pinang yang dikatakan lebih layak jadi KM dari Guan Eng. Namun demi kuasa cina di Pulau Pinang, mereka mentoleransi.

Lama-lama sudah mula yang tak boleh tahan lagi dan teringat balik janji hanya 2 penggal Guan Eng. Kalau Guan ENg tak diajar di Pmtg Pauh, dia akan ingat dia elok dna diterima. Malah tak menolak kemungkinan dia akan mahu kekal dan kaup lagi macam-macam.

Memang teori ini tak mudah dipercayai orang Melayu. Anggapannya Cina akan akhirnya tetap undi Nenek Wan sebab Nenek Wan boleh dijadikan boneka cina DAP.

Mungkin bila cina Pulau Pinang gantikan DAP kepada Gerakan baru boleh dipercayai teori ini








No comments:

Post a Comment