Friday, May 8, 2015

Apa salahlaku Tabung Haji beli tanah dari 1MDB?


Ini satu pandangan yang ingin di kongsi. Memang pembelian tanah Tabung Haji dari 1MDB itu betul dan hanya satu plot tanah dan bukan 2 tanah seperti kata penuduh yang maklumat pun salah.

Harus dingat bahwa 1mdb adalah syarikat 100% kepunyaan kerajaan. Tabung Haji serupa membeli dari kerajaan. Jika tanah itu diberi terus pada harga holding price ke Tabung Haji maka ramai pihak akan bising dan anggap ianya diskriminasi.


Harus dingat bahwa harg ayang dibeli Tabung Haji adalah selari dengan dua penilai pasaran. Urus niaga antara 1MDB dan Tabung Haji seharusnya arms length dan ikut pasaran.

Satu plot tanah di KLCC dan Wisma Sentral yang sekarang terbina Four Seasons telah dibeli pada harga RM3,300/ sq ft. Tanah di Jalan Conlay, berdekatan Resporen Sri Melayu dibeli pada harga RM3,299/ sq ft. MRCB beli tanah Kedutaan Jerman pada harga RM3,188 kaki persegi. Tanah kedutaan perncis di Jln Ampang bernilai RM3,190/ sq ft.

NIlai tanah RM 188.5 mil untuk 1.56 acres atau 2,770 psf adalah bawah pasaran dan ambil kira belum lagi sedia untuk pembangunan. 

Ia selari dengan perjaniian dengan Land Lease bernilai RM8b pada bulan Mac dan menawarkan kelebihan cukai dan Tabung Haji mendapat pulangan terjamin untuk plot kedua. Plot pertama diperolehi bawah 30% dari nilai pasaran. 

Ketika 1MDB menjual plot pertama, ramai bisingkan 1MDB kerana menjual pada orang asing.

Sebagai kesimpulan, 1MDB dan Tabung Haji melakukan transaksi mengikut mandat operasi dan peranan masing-masing. Dalam hal ini, tiada boleh dikatakan sebagai Tabung haji menyelamatkan 1MDB.

harap nyatakan kluasa undang-undang mana sebelum nyatakan kesalahan Tabung haji

No comments:

Post a Comment