Thursday, January 29, 2015

Tertekan isu pilihanraya PBT, LGE guna auta ala "half truth"



Pilihanraya PBT bukan sebahagian dari persetujuan Pakatan Rakyat. Bila PAS bbawa agenda Hudud, DAP serang PAS. Bila DAP bawa agenda pilihanraya PBT, PR terima tanpa bincang dan Azmin penyamun Datum sedia kaji untuk Selangor.


Padahal ini tidak menguntungkan PKR dan PAS. Ada kebenaran sejrah disebalik kata-kata Hadi dan Harun Din bahawa pilihanraya PBT tidak perlu dan hanya mencetuskan perkauman. Ianya pernah jadi isu yang mencetuskan Mei 13 dan tidak membawa keuntungan untuk semua rakyat tapi HANYA UNTUNGKAN KRONI TAUKEH CINA PRO DAP. .


Pilihanraya PBT tidak sah dari segi undang2. Ia bertentangan dengan Perlembagaan Persekutuan.  Ia hanya permainan ego LGE untuk bawa saman menamakan kerajaan persekutuan sebagai defendan ke mahkamah persekutuan. Akhirnya DAP dan kerajaan Pulau Pinang akan kalah saman itu. Jika Parlimen tidak luluskan, ianya tak boleh dilakukan.


Ini juga berkait rapat dengan agenda DAP untuk adakan polis sendiri di Pulau Pinang. Konon jaga keamanan tapi sebenarnya jadi samseng.

Baca The Selangor Chronicle: Keegoan dan Keangkuhan Lim Guan Eng-DAP Mahu Buktikan Pulau Pinang Sepenuhnya NEGERI CINA!

 
Ekoran dari itu, Anthony Loke telah marah. Baca di THE DEVOUTED SAVIOUR OF TFK: KENAPA PULAK ANYHONY LOKE NAK MARAH BILA HADI AWANG KATA PILIHANRAYA MAJLIS BANDARAN BAKAL CETUS 13 MEI 1969 YANG BARU? -

Malah hujah berikut sebenarnya menyorok hasrat untuk kuasa negara dengan mula ambbilalih pentadiran penguasa tempatan dan manipulasi peraturan kecil untuk penguasaan satu kaum.


Pilihan raya Kerajaan Tempatan. Pandangan Haron Din jumud.

Berikutan pemansuhan pilihan raya kerajaan tempatan sejak tahun 1960-an, pegawai-pegawai tertinggi PBT dan juga ahli-ahli Majlis yang bertindak sebagai penasihat dan penggubal undang-undang kecil di PBT, tidak lagi dipilih penduduk di sekitar kawasan PBT itu, sebaliknya oleh kerajaan negeri. Amalan ini telah sekian lama dikritik terutamanya oleh penduduk-penduduk yang tidak berpuas hati dengan prestasi PBT di kawasan mereka. Antara kritikan-kritikan itu ialah PBT tidak menjalankan tugas mereka dengan sebaik-baiknya terutamanya merancang pembangunan dengan teratur dan mampan sehingga menyebabkan kesesakan lalulintas, banjir kilat, pencemaran alam sekitar dan juga kadar cukai pintu yang amat membebankan penduduk.

Suara-suara yang menyeru kepada penganjuran semula pilihan raya kerajaan tempatan telah dengan lantang cuba diketengahkan oleh pelbagai pihak terutamanya daripada parti-parti pembangkang, pergerakan-pergerakan awam dan juga ahli-ahli akademik selain penduduk-penduduk sendiri. Suara ini adalah amat lantang terutamanya di sekitar kawasan pantai barat Semenanjung dan juga di Kuching, Sarawak yang menyaksikan urbanisasi yang pesat. Malah, beberapa ahli politik daripada parti pemerintah seperti Datuk Shahrir Samadpernah turut sama menyuarakan isu ini pada tahun 2007.

Sejak Pilihan Raya Umum pada 8 Mac 2008 yang lalu, parti-parti politik dari Pakatan Rakyat telah menyuarakan hasrat mereka untuk menganjurkan pilihan raya tempatan terutamanya di negeri-negeri yang dikuasai mereka seperti Selangor, Perak danPulau Pinang. Antara hujah-hujah mereka untuk membawa semula pilihan raya ini ialah meletakkan tanggungjawab ke atas pegawai tertinggi PBT yang selama ini merupakan kakitangan awam kerajaan negeri yang tidak dilantik oleh penduduk di sekitar PBT itu, selain memilih barisan ahli majlis melalui pengundian yang akan mencerminkan perwakilan secara seimbang di kalangan penduduk di kawasan tersebut.

Usaha memperkenalkan semula pilihan raya ini dijangkakan mendapat tentangan daripada kerajaan persekutuan lebih-lebih lagi dengan perlunya mendapat persetujuan parlimen untuk meminda Akta Kerajaan Tempatan 1976 bagi membolehkan pilihan raya diadakan semula. Sehingga pilihan raya boleh diadakan, kerajaan-kerajaan negeri terutamanya di kalangan Pakatan Rakyat telah melantik ahli-ahli majlis PBT di kalangan tokoh-tokoh dan aktivitis-aktivis setempat bagi menyeimbangkan pandangan di kalangan penduduk sekitar yang akan dapat memberikan maklumat berguna bagi pentadbiran sesebuah PBT.


Mustapha Ali Setiausaha Agong PAS naik angin tadi di PC kerana Lim Guan Eng berbohong mengatakan bahawa beliau telah berbincang dengan Mustapha dan Hj Hadi berhubung Pilihanraya PBT.


Di PC tadi Mustapha mengelar Lim Guan Eng mulut celupar. Menurut Mustapha, Guan Eng hanya telefon beliau selepas DUN Penang lulus enakmen 2012. Baca di KL Xpress SINI

Dia turut ajak Guan Eng berdebbat.

Dalam perkembagaan terbaru, Semut Hitam SINI terkesan pencacai Guan Engg, Anthony Loke sudah buat kenyataan buat kenyataan berikut:
"Ini perlu diselesaikan dalam mesyuarat bersama dan debat merupakan pilihan terakhir untuk membincangkan isu tersebut," katanya selain turut meminta Mustafa untuk menasihati pimpinan PAS supaya menghadiri mesyuarat PR daripada mencabar diadakan debat terbuka.
Takut nak debat ke???



Dengan demikian, Kerajaan pusat jangan sesekali bersetuju!!! Takde kerja kita untuk asyik berpilihanraya ... dahlah coming up Permatang Pauh.

Nak tambah dengan PBT pulak.

No comments:

Post a Comment