Friday, March 13, 2015

Haron DIn dilantik Mursyidul Am, Rancangan PASMA kacau



PasMa bantah Dr.Haron Din jadi Mursyidul Am PAS?

FMT | March 13, 2015

Antara kriteria calon Mursyidul Am adalah dikenali sebagai ahli ilmu, ketara mendukung prinsip ulama, berakhlak dan tidak kontroversi

Oleh Mc T (MYKMU.net)

Bukan jawatan sembarangan

Umum dah tahu bahawa Majlis Syura Ulamak PAS Pusat, sudah sepakat melantik Datuk Dr Haron Din untuk mengisi jawatan Mursyidul Am PAS yang kosong disebabkan Allahyarham Tok Guru Nik Aziz meninggal dunia.

Jawatan Mursyidul Am ini bukan jawatan sembarangan yang boleh dipilih dengan mudah, kerana ia mempunyai syarat dan kriterianya tersendiri.

Kriteria calon Mursyidul Am hendaklah “individu itu mestilah dikenali umum sebagai ahli ilmu, sifat-sifat jelas ketara mendukung prinsip ulama yang diterima umum, berakhlak yang dipanggil hasanah dan tidak kontroversi.

Perlembagaan PAS tidak menyebutkan kriteria khusus siapa yang layak dilantik sebagai mursyidul am.

Persetujuan Majlis Syura Ulama

Fasal 8(6) Perlembagaan PAS hanya menyebutkan bahawa:

Seorang ketua Majlis Syura Ulama yang dikenali sebagai mursyidul am dan seorang timbalannya yang dikenali sebagai timbalan mursyidul am hendaklah dipilih dalam dan dengan persetujuan mesyuarat Majlis Syura Ulama tersebut dari kalangan ahli-ahlinya dan akan memegang jawatan itu selama lima tahun.

Peruntukan ini jelas bahawa mursyidul am itu dilantik oleh ahli Majlis Syura Ulamak (MSU) di dalam mesyuarat mereka. Maka jelas Perlembagaan memberikan kuasa kepada seluruh ahli MSU untuk melantik siapa yang difikirkan paling layak untuk mengetuai mereka sebagai Mursyidul Am.

Ahli MSU lebih arif untuk mengetahui siapa yang paling layak di antara mereka, untuk diangkat. Dalam keputusan mesyuarat, ternyata mereka membuat pilihan yang tepat kerana memilih Datuk Dr Haron Din. Kerana beliau memenuhi kriteria yang dimaksudkan dalam perlembagaan PAS.

Bukan penghormatan, tapi kesempatan penipuan

Tapi bukan semua orang senang dengan keputusan itu. Lebih-lebih lagi di pihak PasMa, mereka menerima berita lantikan itu bukan satu berita yang baik untuk mereka.

Mereka di PasMa pernah memberi cadangan kononnya jawatan Mursyidul Am itu patut dipegang oleh Haji Hadi (Presiden PAS). Atas alasan, tiada siapa yang lebih hebat daripada Haji Hadi dan kata mereka ianya satu penghormatan.

Benarkah ianya penghormatan? Atau ianya satu penipuan untuk mengambil kesempatan.

Penulis berpendapat, jika Haji Hadi menjadi Mursyidul Am, sudah tentu jawatan Presiden PAS secara automatik akan kosong dan terbuka luas untuk ‘Abang Mat’ Sabu menduduki kerusi tersebut.

Ianya mencerahkan lagi peluang PasMa, meletak pemimpin mereka disana. Maka tercapailah cita-cita PasMa untuk mengambil alih parti PAS.

Baca sepnuh di FMT SINI

No comments:

Post a Comment